Chagrijnige oostbloktrollen en lampenolie - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Charlotte Kohne - WaarBenJij.nu Chagrijnige oostbloktrollen en lampenolie - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Charlotte Kohne - WaarBenJij.nu

Chagrijnige oostbloktrollen en lampenolie

Door: Charlotte en Timo

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

17 Maart 2015 | Thailand, Bangkok

Na het afscheid op Schiphol (met een lach en een traan) was het dan eindelijk zo ver: de reis kon beginnen. Tijdens onze tussenstop in Moskou maakten we kennis met de gastvrijheid van de Russische douanebeambten. Twee chagrijnige oostbloktrollen die elke reiziger boos aankeken en door de douane heen loodsden. Gelukkig was de Rus naast Charlotte in het vliegtuig veel aangenamer, hij stonk slechts naar kots. Jullie begrijpen...het was een lange, lange vlucht;). Maar eindelijk in Bangkok aangekomen was het fijn om al die nieuwe geuren, geluiden en de warme vochtige lucht te ervaren.

Na een korte tussenstop in Chinatown, om wat streetfood in te slaan, pakten we de trein richting Hua Hin. Omgeven door verkopers met lekker eten die elke 10 seconden de treincabine op en af liepen, een paar Thaise mannen die in plastic flesjes rochelden en het Thaise landschap dat aan ons voorbij trok hadden wij moeite om niet in slaap te vallen. Na een rit van ongeveer 5 uur in de 3e klas, met een ritprijs van omgerekend ongeveer 2 euro, kwamen we aan in Thailands oudste badplaats: Hua Hin.

In Hua Hin was onze hoofdactiviteit eten, althans zo voelde het, wanneer we niet aan het eten waren waren we ermee bezig waar en wanneer onze volgende maaltijd, tussenmaaltijd, of snack zou plaatsvinden. Zo stonden er bijvoorbeeld ‘sticky rice’ met mango, ‘khanom krok’ (een soort kokospoffertjes), diverse curries, pikante salades, soepen , hele vissen en zelfs sprinkhanen op ons menu. Tussen de maaltijden door gingen we naar het strand om daar binnen no-time te verbranden, die Nederlandse winterzon was toch net wat minder fel...Ook maakten we een wandeling naar een tempel waar allemaal wilde apen de baas waren. Bovenaan bij de tempel bewonderden we de zonsondergang boven de mistige bergen. Ook maakte Timo een offer bij een klein altaar om hiervoor een flesje gevuld met een mysterieuze drank in ontvangst te nemen. Na hiervan een grote slok genomen te hebben kwam hij tot de conclusie dat de ‘drank’ verdacht veel op lampenolie leek. Dat het inderdaad lampenolie was werd later nog door de eigenaar van de hostel bevestigd.
Op een andere dag huurden we een scooter om hiermee wat meer van de omgeving te kunnen zien. Na een paar keer verdwaald te zijn geraakt kwamen we dan toch aan in Khao Sam Roi Yot National park: een uitgestrekt landschap met hoge bergen, meren, valleien, bossen en nagenoeg geen andere mensen. Hier wandelden we een berg op om vervolgens uit te komen bij een gigantische grot met daarin een tempel en een soort van oase. Door de lichtinval en regen in de grot groeien er namelijk bomen en planten. De ongelovelijke stilte en grootte van de grot gaven ons een haast surrealistisch gevoel.

Na 4 dagen in Hua Hin te zijn geweest gingen we terug naar Bangkok, ditmaal met de comfortabelere en snellere express trein. Aangekomen in Bangkok verbleven we nabij Khao San Road in een hostel met veel teveel dronken Duitsers (waar Charlotte overigens geen onderdeel van uitmaakte). Khao San Road is een zeer toeristische straat vol met luiddruchtige dronken toeristen, hier kun je ‘ping pong’ shows bezoeken, voor teveel geld een schorpioen eten of allerlei namaakartikelen inslaan. Wij lieten Khao San Road maar een beetje voor wat het is en trokken er liever op uit om Bangkok te verkennen. Zoals altijd hebben we weer flink wat kilometers gemaakt hetgeen tot de nodige blaren heeft geleid. Deze waren het echter meer dan waard: geweldige tempels, street food en markten. Het was bovendien heel bijzonder dat het op geen moment van de dag echt afkoelde, dit was vooral opmerkelijk voor Charlotte die het zelfs in Turkije ’s avonds koud kreeg (26 graden).

We hadden ook van de dronken Duitsers gehoord dat er een verlaten, nooit helemaal afgebouwde, wolkenkrabber was die je op eigen risico kon beklimmen. Deze wordt min of meer ‘bewaakt’ door een Thaise dakloze/junk die mensen die omhoog willen gaan om entree vraagt. Helaas wilde hij ons niet naar boven laten, hij had die dag waarschijnlijk al genoeg geld voor zijn drugs verdiend. Op onze laatste dag zijn we nog, op aanraden van Timo, naar de dierentuin geweest. Hier kun je waterfietsen tussen de zwemmende varanen.

Vanuit Bangkok reisden we via Singapore door naar Sydney...

• 17 Maart 2015 - 22:15

Els:

Hoi Charlotte en Timo,
    leuk om te lezen, zie het helemaal voor me zoals jullie het opgeschreven hebben.
    leuke aanvulling op de Skype contacten. mooie foto's ook.
    lieve groet Els X

• 17 Maart 2015 - 22:55

Huib:

Geweldig verslag van de eerste etappe, ben benieuwd naar de rest, geniet ze!