Thailand, take two! - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van Charlotte Kohne - WaarBenJij.nu Thailand, take two! - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van Charlotte Kohne - WaarBenJij.nu

Thailand, take two!

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

24 Januari 2016 | Thailand, Nong Khai

Voor de tweede keer in een jaar tijd bezochten wij het land van de glimlach. Het was een vertrouwd en zelfs bevrijdend gevoel om al die vrouwen zonder hoofddoek te zien na 2.5 maanden in islamitische landen te hebben doorgebracht.

Eerst bezochten wij twee Thaise eilanden: Koh Samui en Koh Tao. Bij de pier van de veerboot zagen we in het water naast ons opeens iets bewegen: twee grijze en één roze dolfijn. Een roze dolfijn? Nee we waren niet high, het was er echt één!

Op Koh Samui verbleven wij vlakbij een verlaten strand met parelwit zand en mooie ronde rotsen die uit het water staken. Helaas werd Timo al op de tweede dag ziek en konden we daardoor minder van Koh Samui zien en genieten dan normaal het geval zou zijn geweest - nou ja, dat hoort ook bij het reizen.

Met de veerboot ging het daarna naar het mooie eilandje Koh Tao. Wij gingen er heen met hetzelfde doel als de meesten mensen die er komen: goedkoop ons duikbrevet halen. En wat was dat bijzonder! Na eerst in versneld tempo onze theorie te hebben behaald dook onze duikgroep, die uit ons tweeën bestond, een heel bijzondere, stille, mooie onderwaterwereld in. Het was als de beelden in "finding Nemo" maar dan in het echt. Wij zagen van alles: grote scholen vissen, harde en zachte koraalriffen, pijlstaartroggen, murenes, een zeeschildpad, natuurlijk kleine clown visjes, en nog veel meer.

Zo deden wij in totaal 5 duiken en zijn we nu gecertificeerde SSI duikers! Naast het water namen wij ook een kijkje in een ander wereldje: dat van de ladyboys in Thailand. In een bar keken wij naar een geweldig foute, over-the-top, kitscherige ladyboy show en waren onder de indruk van de mooiheid van sommige van de dansers/danseressen.
Het was zonde om Koh Tao te verlaten, wij hadden rustig een paar weken met duiken willen doorbrengen.

Bangkok was helemaal klaar voor de kersttijd: elke shoppingmall en grotere straat was uitbundig versiert. Gezien ons reisschema besloten wij, hier een paar dagen voor kerst al kerst te vieren. Wij gingen dus naar een goed Italiaans restaurant en aten de lekkerste pizza in een jaar tijd, met heerlijke Italiaanse olijfolie, en als afsluiting huisgemaakte tiramisu. In het restaurant hadden zij rood-witte tafelkleden en servetten, een kerstboom, en draaiden ze de Beatles - genoeg voor ons om een huiselijke kerstsfeer te laten ontstaan. Toch is kerst in de verte gewoon niet hetzelfde. Je wilt gewoon bij je familie zijn.

In Bangkok zagen wij ook de nieuwe star wars film. Je hebt wel meteen door dat je in een Thaise bioscoop zit, want voordat de film begint moet je opstaan en wordt er een (ondertitelde) lofzang afgespeeld ter ere van de koning. Het gaat iets in de trend van: de koning is de vader van ons allemaal, hij beschermd ons, en is eigenlijk een soort half god.

Vanuit Bangkok pakten wij de "death railway" naar Kanchanaburi en verbleven in een bungalowtje op de river Kwai. Vanaf daar reden we op de scooter naar een heel indrukwekkend museum over het aanleggen van de boven genoemde death railway tussen Thailand en Birma. Hiervoor werden vooral Australische en Nederlandse krijgsgevangenen en Aziatische arbeiders uitgebuit waarvan er meer dan 100.000 stierven.

De volgende stop was de voormalige hoofdstad van Thailand en met oude tempelruïnes bezaaide Ayutthaya. We vielen met onze neus in de boter want er vond op dat moment een enorm cultureel festival plaats. Naast het bekijken van talloze tempelruïnes hadden wij dus ook de kans om heel veel street food te proeven en een Thaise kermis mee te maken.

Met de nachttrein gingen wij naar het noordoosten van Thailand, het aan de Mekong gelegen, slaperige stadje Nong Khai. Helaas hadden wij dit keer een trein met airconditioning. Je zou denken: een verademing in een tropisch land als Thailand. Maar dat is dus helemaal niet zo. De airco stond namelijk zo hard dat we in ons warmtejasje onder onze dekens lagen te rillen, en nauwelijks een oogje dicht hebben gedaan. Desondanks voelden wij ons meteen wat levendiger toen wij aan de andere oever van de Mekong onze volgende bestemming zagen: Laos!

In Nong Khai zelf chillden wij aan de Mekong en bezochten de enige bezienswaardigheed in het stadje: een gigantisch boeddistisch/hindoestaans sculpturen park. De oprichter van dit park is zelf ook te bewonderen, zijn gemummificeerde lijk ligt onder een glazen koepel verlicht met kerstversiering, apart volk die Thai...

Wij vervolgden onze reis naar Laos waar wij Els en Rudy tegemoet reisden, eindelijk :-)

• 24 Januari 2016 - 14:29

Huib:

Weer genoten van de foto's en jullie reis verslag, top hoor!

• 27 Januari 2016 - 22:32

Joseph:

Klinkt goed, geniet ervan.

En leuk dat jullie nu zelf kunnen duiken;)

Toch zou ik het ook leuk vinden om jullie weer is te zien:).

Groetjes