Nieuw-Zeeland, mooi land, koud land - Reisverslag uit South Island, Nieuw Zeeland van Charlotte Kohne - WaarBenJij.nu Nieuw-Zeeland, mooi land, koud land - Reisverslag uit South Island, Nieuw Zeeland van Charlotte Kohne - WaarBenJij.nu

Nieuw-Zeeland, mooi land, koud land

Door: Timo en Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

06 Oktober 2015 | Nieuw Zeeland, South Island

Aangekomen in Christchurch valt ons meteen een ding op: wat is het verdomd koud hier! Het eerste wat we deden was natuurlijk ons huis op wielen ophalen! Gelukkig hadden we voor de luxe versie gekozen, inclusief douche, wc, twéé-persoons bed, keukenblok, en zelfs een tvtje - best wel luxe vonden we. Het feit, dat dit huisje beweeglijk is hebben we maximaal benut: aan het einde van onze reis stonden er bijna 5000 km meer op de teller!

-Natuur-
Wat we hebben gezien? Heel veel! We hebben het hele Zuidereiland rond gereist. Op zo'n dag in de camper zie je zo veel mooie en diverse natuur dat het moelijk is om dit in een paar zinnen te beschrijven. Nieuw-Zeeland is werkelijk uniek vinden wij. Van tropisch regenwoud tot besneeuwde bergen, azuurblauwe meren, ruige rotsformaties, geweldig mooie stranden en groene glooiende heuvels die rechtstreeks uit de hobbit films lijken te komen, alles kan en is vaak verbazingwekkend dicht bij elkaar.

Bijzonder mooi vonden wij Milford Sound en Lake Wanaka, en de ritten ernaartoe. Op de weg naar Milford Sound reden we langs mirror lakes, meren met helder stilstaand water met daarin de hoge besneeuwde bergen perfect gereflecteerd. Milford Sound zelf bestaat uit indrukwekkend hoge fjorden van circa 2 km. hoog die vanuit het diepe donkerblauwe water omhoog torenen, uit sommige stromen watervallen naar beneden. Je kunt je hier makkelijk voorstellen dat er in deze fjorden mysterieuze wezens en beschavingen bestaan. Het is een ruige en zeer onherbergzame wildernis zonder steden en dorpen en wordt door sommigen beschreven als het 8ste wereldwonder, wij vonden het in ieder geval erg indrukwekkend.

Rondom Lake Wanaka zijn vanuit de auto overal grootse vergezichten van hoge besneeuwde bergen, superblauwe meren en uitgestrekte bossen te bewonderen. Dit was voor ons beiden wellicht de mooiste autorit die wij ooit hebben gereden, om de 5 minuten was er weer een uitzichtpunt waar we stopten. Het mooie aan een campervan is bovendien dat je hem overal kunt parkeren waardoor we vanuit ons raam op de bank konden eten of een biertje konden drinken met dit soort natuurspektakel op de achtergrond. Een kamer met zeezicht, een kamer met uitzicht op de bergen, een kamer midden in het bos, elke dag weer anders!

-Wildlife-
Zoals we zojuist beschreven heeft Nieuw-Zeeland geweldige natuur en in de natuur leven natuurlijk...dieren! We waren in Nieuw-Zeeland tijdens 'lambing' season, oftewel overal schattige kleine lammetjes die in de wei ronddartelden. Regelmatig riep Charlotte weer enthousiast LAMMETJES!!! O ja, duizenden en duizenden lammetjes moeten we hebben gezien, nog nooit hadden we zoveel schapen gezien. Op de stranden kwamen wij oog in oog te staan met zeehondenkolonies, waar je verrassend dichtbij kon komen. Ook zagen wij een aantal keer gigantische zeeleeuwen die hele dagen op het strand leken te chillen, wat een grote beesten zeg! En na meerdere tevergeefse pogingen om pinguïns te spotten lukte het ons dan toch uiteindelijk om blue eyed pinguïns te zien, de kleinste pinguinsoort ter wereld.

-Freedom camping-
Het leven in de camper stond in het teken van de kou. Wij deden aan freedom camping, camperen midden in de natuur dus, en dat betekent: geen verwarming. In de camper werd het 's nachts behoorlijk koud. 'S avonds speelden wij dus in dikke dekens gehuld spelletjes en dronken veel thee, of gingen rechtstreeks naar bed en keken de lord of the ring en de hobbit films. Dat klinkt misschien zielig naar was best knus. Minder knus waren de ochtenden na een nacht van temperaturen rond het vriespunt - er moet immers iemand als eerste het bed uitkomen om het ontbijt te maken, en ja, dat is best fris!

Dat het parkeren van zo'n reuzecamper soms moeilijk kan zijn moesten wij aan eigen lijve ondervinden: op een misleidend vlak grasveld zochten wij naar het meest rechte oppervlak en kwamen wij vast te zitten op de moerassig geworden ondergrond. Maar wat hadden we een geluk! Een Kiwi met een 4WD was op alles voorbereid en liet zich niet uit het veld slaan toen zijn eerste sleeptouw afknapte. Met een metalen kabel takelde onze held ons uit het moeras.

Maar freedom camping heeft natuurlijk ook veel pluspunten. Zoals eerder al gezegt vinden we het geweldig om in de constant wisselende natuur te staan ook omdat je maar nooit weet wat er te vinden is. Zo ontdekte Timo op een dag bij een strand een rots vol met mosselen. Wie Timo kent weet wat voor enthusiasme dit bij hem veroorzaakte en 20 minuten later was de rots dan ook helemaal kaal geplukt en waren wij een paar kilo mosselen en een big smile rijker. De volgende dagen stonden dan ook mossel- curry en mossel- pasta op het menu - yummie!

Op een andere dag bouwde Timo een grote vuurpit, waarboven wij stokbrood - ja, brood op een stok - bakten. En lekker dat het was!!
Al met al was Nieuw-Zeeland een geweldige ervaring die we niet hadden willen missen. Toch waren wij niet verdrietig toen we onze winterkleren in de vuilnisbak konden gooien en weer het warme weer (lees: Darwin) tegemoet gingen.

We sturen jullie een warme en zonnige groet uit Darwin.
T&C

• 07 Oktober 2015 - 12:05

Joseph:

Super leuk verhaal weer om te lezen.

Ik ben blij dat jullie het zo naar jullie zin hebben, heerlijk die vrijheid die je in een camper hebt maar uiteraard heeft het ook zo zijn nadelen.

Heel veel plezier daar nog en geniet ervan,

Groetjes